zaterdag 25 september 2010

Zeitoun - Dave Eggers

Laten we eens lekker makkelijk doen en de achterflap overnemen..

Abdulrahman Zeitoun, een 47-jarige Amerikaan van Syrische komaf, woont al jaren met zijn vrouw Kathy en hun drie kinderen in New Orleans. Hij geniet veel aanzien als respectabel aannemer. Als de orkaan Katrina zich aankondigt, besluit Zeitoun in de stad te blijven om zijn huis en de huizen van zijn klanten te beschermen. In de dagen na de storm peddelt hij in een tweedehands kano door de ondergelopen straten van New Orleans, deelt goederen uit en helpt waar hij kan. Een week later, op 6 september 2005, verdwijnt hij plotseling. Wat is er met Zeitoun gebeurd? In Zeitoun ontrafelt Dave Eggers op meesterlijke wijze het leven van Abdulrahman, van zijn wortels in Syrië en zijn huwelijk met Kathy – een Amerikaanse die zich tot de islam bekeerde – tot zijn kinderen, en toont hij de surrealistische atmosfeer in de geteisterde stad.

Mijn mening? Lezen die handel!
Het, overigens waargebeurde, verhaal werd geschreven op basis van de herrinneringen van Abdulrahman en Kathy en is dus een weergave van hun ervaringen, hun gedachten, hun gevoelens en angsten.

Ik werd alvast helemaal meegzogen in het verhaal. Ik was mee verbaasd en verontwaardigd, ik was mee ongerust en ik was mee opgelucht.

Dit was het eerste boek dat ik las van Dave Eggers en ik ben onder de indruk. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar meer boeken van zijn hand..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten