zaterdag 9 oktober 2010

Boetekleed/Atonement - Ian McEwan

BoetekleedBoetekleed by Ian McEwan

My rating: 3 of 5 stars


Het zag er even naar uit dat ik mijn wekelijkse review-afspraak niet ging halen, maar na een paar treinreizen met vertraging en een uurtje in de wachtzaal bij de dokter had ik mijn boek vrijdagavond toch nog uit.

Deze week stortte ik mij op Boetekleed, gekregen van Sandy dankzij de Blinde Boekenruil bij Kruimel

Ik had de verfilming van dit boek (Atonement-2007) enkele jaren terug al gezien, dus ik kende het verhaal en de afloop ervan. Op dat vlak dus geen verrassingen voor mij.

Hoewel het verhaal maar traagjes op gang komt en je je echt door de eerste bladzijden heen moet sleuren, vond ik, zoals meestal het geval is, het boek véél beter dan de film. Eén van de dingen die in de film verloren zijn gegaan is de complexiteit van de personages. Zo kon ik me nu wél min of meer inleven (of meeleven) met Briony en haar gedachten volgen, terwijl ik haar in de film vooral een verwend, boosachtig wicht vond..

Misschien was het zien van de film ook wel een nadeel tijdens het lezen. Ik heb van de eerste tot de laatste bladzijde alle nuances, scenes, personages .. vergelekenmet wat ik had gezien op het witte doek (Cecelia blijft als Keira Knightley door mijn hoofd huppelen), anderzijds denk ik dat ik anders niet door de eerste bladzijden was geraakt.

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten